HANGOVER: Πως θα το αντιμετωπίσετε!

Γράφει η Κωνσταντίνα Παπαγεωργίου Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Ως hangover ορίζουμε ένα σύνολο μη ευχάριστων συμπτωμάτων που επέρχονται μετά την κατανάλωση μεγάλης ποσότητας αλκοόλ.

Σαν γενικός κανόνας ισχύει ότι όσο περισσότερο αλκοόλ καταναλώσουμε, τόσο πιο άσχημα θα βιώσουμε την κατάσταση του hangover.

Η επιτρεπτή κατανάλωση αλκοόλ ορίζεται στις δυο μερίδες για τους άντρες και μια μερίδα για τις γυναίκες ημερησίως. Το όριο όμως στο οποίο θα επέλθει την επόμενη μέρα η κατάσταση του hangover είναι εντελώς εξατομικευμένο.

Μερικά από τα συμπτώματα που εμφανίζονται την επόμενη μέρα είναι κούραση, αδυναμία, πονοκέφαλος, γενικευμένος πόνος στους μυς, έντονη δίψα, ταχυκαρδία, αυξημένη ευαισθησία στο φως, ζάλη, ναυτία και γαστρεντερικές διαταραχές, έλλειψη συγκέντρωσης και διακυμάνσεις στη διάθεση.

Aιτία όλων αυτών των συμπτωμάτων είναι ότι το αλκοόλ:

  • Έχει έντονη διουρητική δράση προκαλώντας αφυδάτωση, άρα και αίσθημα δίψας
  • Συντελεί τη μείωση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα με αποτέλεσμα να προκαλεί υπογλυκαιμία, άρα ζάλη, κόπωση και σύγχυση
  • Προκαλεί διαστολή των αιμοφόρων αγγείων με αποτέλεσμα να επιφέρει πονοκέφαλο
  • Ερεθίζει το βλεννογόνο του στομάχου αυξάνοντας την παραγωγή του στομαχικού οξέος. Έτσι δημιουργούνται ναυτίες και στομαχικές διαταραχές
  • Επιπλέον, οι χρωστικές ουσίες που περιέχουν τα σκούρα ποτά όπως τα λικέρ, το ουίσκι και το μπράντι, επιδεινώνουν εκ φύσεως το hangover, σε σχέση με τα λευκά ποτά

Πριν μιλήσουμε για το πώς θα διαχειριστείτε την κατάσταση αυτή την επόμενη μέρα, καλό θα ήταν να ακολουθήστε όσο πιο πιστά μπορείτε κάποιες συμβουλές για το πώς θα την αποφύγετε.

  • Καταναλώστε αλκοόλ με γεμάτο στομάχι καθώς μειώνεται σημαντικά ο ρυθμός απορρόφησης του
  • Προσπαθήστε να αντιστοιχίζετε ένα ποτήρι αλκοόλ σε κάθε εξήντα λεπτά της ώρας, καθώς αυτός είναι ο χρόνος που χρειάζεται η αλκοόλη για να μεταβολιστεί από το ήπαρ
  • Προτιμήστε λευκά ποτά (λευκό κρασί, βότκα, τζιν) που δεν περιέχουν χρωστικές ουσίες, οι οποίες επιδεινώνουν το hangover
  • Καταναλώστε ένα ποτήρι νερό για κάθε ποτήρι αλκοόλ. Θα βοηθήσει στην πρόληψη της αφυδάτωσης.

Σε περίπτωση που τελικά δεν αποφύγατε την υπέρμετρη κατανάλωση, την επόμενη μέρα θα πορευτείτε με τους παρακάτω τρόπους αντιμετώπισης:

  • Πιείτε πάνω από 2 λίτρα νερό ισοκατανεμημένο σε μικρές ποσότητες μέσα στην ημέρα ώστε να αντιμετωπίσετε την αφυδάτωση
  • Αποφύγετε την κατανάλωση καφέ και προτιμήστε κάποιο άλλο ρόφημα όπως τσάι ή χαμομήλι με μέλι. Ο καφές δε φαίνεται να βοηθά ιδιαίτερα καθώς ερεθίζει τον βλεννογόνο του στομάχου και έχει ήπια διουρητική δράση εντείνοντας την αφυδάτωση
  • Καταναλώστε χυμούς φρούτων που παρέχουν άμεση πρόσληψη υγρών και γλυκόζης, τα οποία διορθώνουν την αφυδάτωση και παράλληλα την υπογλυκαιμία
  • Αποφύγετε τα λιπαρά φαγητά και φροντίστε να φάτε κάτι ελαφρύ και χωρίς σάλτσες, όπως για πρωινό φρυγανιά με τυρί, για ενδιάμεσο μικρό γεύμα κράκερ και για μεσημεριανό κοτόσουπα
  • Βάλτε αλάτι στο μαγείρεμα του φαγητού ώστε να επανέλθει το νάτριο σε φυσιολογικά επίπεδα μετά την αφυδάτωση
  • Πάρτε ένα παυσίπονο σε περίπτωση πονοκεφάλου ή γενικευμένου πόνου
  • Παραμείνετε στο κρεβάτι και κοιμηθείτε όσο χρειάζεστε
  • Το απόγευμα αν νιώθετε καλύτερα κάντε ένα μικρό περίπατο ώστε να τονώσετε την εγκεφαλική σας λειτουργία

 

Όπως και να έχει θυμηθείτε ότι «παν μέτρον άριστον» και το κυριότερο… φροντίστε να μην πάρετε αυτοκίνητο αν έχετε σκοπό να πιείτε!

 

Κωνσταντίνα Παπαγεωργίου _ Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, M.Sc.Απόφοιτος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, Μεταπτυχιακό στην Κλινική Διατροφή

Link: https://www.facebook.com/konstantina.papageorgiou.dietitian/