Φαληρικός όρμος, Χθες και Αύριο..

Γράφει ο Βαγγέλης Σταυριανάκης


ορμοσ

Ο φαληρικός όρμος αποτελεί μια μεγάλη ανεκμετάλλευτη έκταση μεταξύ των τουριστικών περιοχών του Φλοίσβου και του μικρολίμανου. Σε απόσταση μόλις 4 χιλιόμετρα από την πλατεία Συντάγματος αποτελεί τον πιο άμεσο τρόπο σύνδεσης των κατοίκων του λεκανοπεδίου με τη θάλασσα γεγονός που αν συνυπολογιστεί με το ότι αναφερόμαστε σε παραλιακή ζώνη μοναδική στον κόσμο λόγω της ανυπαρξίας βαριάς βιομηχανίας σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες , την καθιστούν ως ένα από τα μεγάλα κεφάλαια για την τουριστική ανάπτυξη της χώρας μας το οποίο χρίζει άμεσης προσοχής και αξιοποίησης
Με την ευκαιρία της προσωρινής χρήσης της ζώνης αυτής κατά τους ολυμπιακούς αγώνες του 2004 , η πολιτεία αποφάσισε τη ριζική ανάπλαση της περιοχής. Έτσι το 2000 ο ΟΡΣΑ , με τη συμβολή Ελλήνων και ξένων επιστημόνων , διατύπωσε το γενικό πλαίσιο Σχεδίου και προγράμματος για την περιοχή.
Τους ευρύτερους στόχους του Σχεδίου Ανάπλασης του Φαληρικού όρμου αποτέλεσαν: η διασφάλιση του κοινόχρηστου υπερτοπικού και δημόσιου χαρακτήρα του χώρου, το άνοιγμα , εκ νέου, της πόλης προς τη θάλασσα, η επίλυση προβλημάτων υποδομής της πρωτεύουσας, η αναβάθμιση του περιβάλλοντος.
Κύριο πρόβλημα του σχεδιασμού της πρώτης ολυμπιακής φάσης αποτέλεσε το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια των αγώνων χρειαζόταν να δημιουργούταν η αίσθηση διαμορφωμένου τοπίου. Οι κτηριακές εγκαταστάσεις έπρεπε να ήταν όσον το δυνατόν οριστικές και μόνιμες, δημιουργώντας τις κατάλληλες συνθήκες για το πέρασμα από την ολυμπιακή στη μεταολυμπιακή φάση. Στην συγκεκριμένη αντίληψη εντάχθηκε λοιπόν : η κατασκευή του συνολικού παραλιακού μετώπου από τις εκβολές του Κηφισού έως το Δέλτα.
Η συνέχεια όμως του έργου, έμεινε να υλοποιηθεί στις μέρες μας. Τον Δεκέμβριο αναμένεται να προκηρυχτεί ο διαγωνισμός για την ανάπλαση του φαληρικού όρμου. Κάποια από τα έργα που προβλέπονται, είναι η απομάκρυνση του σημερινού υπερυψωμένου αυτοκινητόδρομου και η μεταφορά του νοτιότερα , σε όρυγμα, επιτρέποντας τις ισόπεδες διαβάσεις από την πόλη προς τη θάλασσα, προκειμένου να μπορεί κάποιος από την Καλλιθέα να φθάσει πεζός στη θάλασσα , η επέκταση πέντε δρόμων της περιοχής μέχρι τη θάλασσα ως πεζόδρομοι και οι οποίοι, με διαφορετικό χαρακτήρα ο καθένας, λόγω των χρήσεων που θα φιλοξενεί (επιστημών, πολιτισμού, αθλητισμού, ψυχαγωγίας, ναυταθλητισμού) θα συνεχίζουν μέσα στο νερό ως προβλήτες, και η αντιπλημμυρική προστασία των γειτονικών περιοχών, με την κατασκευή δικτύου καναλιών κ.α.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, έγιναν περικοπές από τα κονδύλια με αποτέλεσμα να αφαιρεθούν από το σχέδιο κατασκευής, κάποια έργα όπως ήταν τα υπόγεια parking, και ίσως το πιο εντυπωσιακό κομμάτι του σχεδιασμού της ανάπλασης: μια κατασκευή 100 x 100 μέτρων στο τέλος της κεντρικής προβλήτας, μέσα στη θάλασσα, με θέα όλο τον φαληρικό όρμο, τα οποία όμως με την αναζήτηση κάποιας χορηγίας, πρόταση που δεν έχει συζητηθεί ακόμα, ίσως και καταφέρουν να διασωθούν, γεγονός που θα συμβάλλει στην γενικότερη αρχιτεκτονική τοπίου που θα υλοποιηθεί, η οποία θα αυξήσει κατακόρυφα την εμπορικότητα των ακινήτων στις συγκεκριμένες περιοχές.
Όσον αναφορά τις επιπλέον προτάσεις που μπορεί να υλοποιηθούν είναι η δημιουργία ποδηλατοδρόμου που θα συνεχίζεται και πέραν της Εσπλανάδας κατά μήκος του φαληρικού όρμου.
Επίσης, όπως γίνεται σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης, θα μπορούσε να εξασφαλιστεί η λειτουργία Κυριακάτικου παζαριού (όπως στη Ρώμη στο San Jovani) το οποίο θα στεγάζεται σε λυόμενες κατασκευές που θα στήνονται και θα ξεστήνονται επιτόπου χωρίς να δεσμεύουν έκταση τις υπόλοιπες μέρες της εβδομάδας.
Και τέλος, η βελτίωση του συγκοινωνιακού δικτύου, σε συνδυασμό με την μείωση της τιμής του εισιτηρίου και των καρτών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της πρωτεύουσας, που ξεκίνησε από την 1η Σεπτεμβρίου, αποτελεί επίσης μια πρόταση, και πιο συγκεκριμένα , ένα παράδειγμα για τη βελτίωση θα ήταν η επέκταση του μετρό ως την παραλιακή ζώνη και η δημιουργία λεωφορειακών γραμμών express που θα έχουν δρομολόγια από σημαντικές στάσεις του μετρό, μέσα στον Φαληρικό όρμο.


 

stavrianakisΒαγγέλης Σταυριανάκης, Τοπογράφος Μηχανικός, 32 ετών

Μεγάλωσε στο Π.Φάληρο
 Σπουδές: Αγρονόμος & Τοπογράφος Μηχανικός, στο Εθν. Μετσ. Πολυτ.
 Υποτροφία από το Ιδρυμα Κρατικών Υποτροφίων
 Βραβείο ‘Διομήδη Κομνηνού’ από το Ε.Μ.Π..
 Αρθρογράφος σε sites